sunnuntai 12. tammikuuta 2020

Uudenvuodenlupauksia

Mihin tämä aika hujahtaa nyt niin vauhdilla? Olen kuvitellut, että tammikuuta on eletty viikon verran ja juuri nyt tajusin, että tammikuu alkaa olemaan pikkuhiljaa puolessa välissä. Onhan tässä toki ollut paljon kaikenlaista, mutta silti hämmennyin, kuinka aika on mennyt vähän kuin ohi. 

Edellisessä postauksessa vinkkasin, että seuraavalla kerralla aiheena on uudenvuodenlupaukseni. En yleensä tee uudenvuodenlupauksia, mutta nyt tein poikkeuksen.





Lupasin tänä vuonna pitää itsestäni parempaa huolta ja lisäksi vähentää somen käyttöä. Jos olet lukenut aiempia postauksiani, on varmaankin melko selvää, miksi lupasin pitää itsestäni parempaa huolta. Postauksissa olleiden aiheuden lisäksi haluan voida myös fyysisesti paremmin. 

Olin jälleen ajautunut tilanteeseen, jossa rankka päivä parannetaan iltaherkuttelulla ja onnistunut päivä palkitaan iltaherkuttelulla. Eli siis joka ilta on se herkkuilta. Ikävä kyllä olen kaikki tai ei mitään-ihminen ja usein herkkuilta tarkoitti sipsejä ja karkkeja rasvaisen iltapalan lisäksi. Järjellä ei  edes ymmärrä, miten tuohon tilanteeseen ajautuu. Herkkuilta oli myös parisuhdeaikaa. Eli telkkarista jonkun sarjan jakso pyörimään ja karkki- ja sipsipussit auki. Ihan kuin parisuhdeaikaa ei olisi voinut viettää ilman, että syö itsensä pahoinvoivaksi. Aivan järjetöntä, mutta silti niin tuttua varmasti monelle. 

Joka tapauksessa päätin, että nyt herkkujen syöminen vähenee. Ei lopu, vaan vähenee. Kaikki tai ei mitään-sisimpäni vaatii kuitenkin tietynlaisen täys-irtaantumisen aluksi, jotta pystyn järkevämpään tapaan toimia. Olin reilun viikon syömättä mitään karkkeja, pullia jne herkkuja ja nyt tänä viikonloppuna otin muutaman simpukkasuklaan, eikä tullut yhtään fiilis, että pitäisi syödä enemmän. 




Herkut olen korvannut lisäannoksella Wellnessiä ja hedelmiä. Hedelmät olivat (khöh) "vähän" unohtuneet. Kesäisin ja syksyisin ruokavaliooni kuuluu todella paljon hedelmiä, marjoja ja vihanneksia johtuen rakkaasta puutarhaharrastuksestani, mutta talven myötä ne unohtuvat kokonaan. Onhan se toki helpompaa ja halvempaa ostaa karkkeja, suklaata ja sipsejä kuin hedelmiä. Nehän on painavia ja maksavatkin kamalasti ja niitä voisi syödä loputtomiin, jolloin hintaa tulee kohtuuttomasti... Hoh hoijaa, kuinka ihminen osaa olla pöllö. Ehkäpä se kohtuus olisi järkevää opetella ja ymmärtää, ettei kaikkea tarvitse syödä niin, että napa ratkeaa. 

Tässä terveellisyyspuuskassani päätin antaa uuden mahdollisuuden avokadolle, jota olen pitänyt ihan nounou-juttuna. Smoothie, johon laitoin avokadon ja vanilja Wellness Shake ´a, yllätti minut ihan täysin. Olen aiemmin käyttänyt vastaavassa juomassa banaania ja silloin koko pullo on mennyt helposti kerralla. Avokado-versiosta riittää puolet hyvin. Mikä toki on hyväkin huomioiden sen kaloripitoisuuden. 

Joka tapauksessa löysin itselleni ihan uuden herkun, joka on myös aivan loistava aamupala. 

Eli syömisen osalta olen tyytyväinen lupauksen pitävyyteen. 

Psyykkisesti tärkeää mielestäni oli se, että ymmärsin lopulta, ettei tarvitse olla kynnysmatto ja turhia hommia voi karsia. On ihan ok myöntää, jos jonkun asian tekeminen ei ole järjevää ja luopua siitä, vaikka se olisi asia, joka on "aina" tehty. Henkisesti on helpottanut kovasti ja uutta virtaa löytynyt ihan huimasti. 

Olen myös onnistunut vähentämään turhaa ruutuaikaa. Töiden puolesta toki koneella/puhelimella on oltava jonkun verran, mutta olen saanut paljon vähennettyä sitä "turhaa" netissä haahuilua, johon huomasin menevän todella paljon aikaa. Toki tässä olisi edelleenkin parantamisen varaa. Olen myös opetellut laittamaan puhelimen äänettömälle iltasella, kun aloitamme parisuhdeajan (ilman niitä herkkuja, khih) ja silloin, kun teen jotain lasten kanssa. Kiitos vinkistä Pipo-Otus <3




Loppujen lopuksi elämä ympärillä ei ole muuttunut mihinkään, mutta omassa päässäni ja toiminnassani olen tehnyt muutoksia ja voin paljon paremmin. Ihana tunne, kun tuntee jälleen itsensä. Se negatiivinen äksy ei tuntunut ollenkaan minulle, mutta ilmeisesti sekin vaihe olisi tärkeää läpikäydä, jotta löytää myös ne omat rajansa. 

Teitkö Sinä uudenvuodenlupauksia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti