tiistai 28. tammikuuta 2020

Minun Oriflame-tarinani

Lauantaina on Oriflame Show, johon valmistautuminen on jo käynnissä. Tuo juhla on saanut itseni pohtimaan omaa Oriflame-matkaani ja halusin jakaa sen teidän kanssanne.

Aloitin Oriflame-edustajana marraskuussa 2018, eli reilu vuosi sitten. Olin vähän sitä ennen alkanut kiinnostumaan kosmetiikasta ja nimenomaan luonnonkosmetiikasta. Mitä enemmän tutkailin luonnonkosmetiikkaa, sitä enemmän koin sen olevan niin Villilänsi, etten kuluttajana halunnut käyttää niin paljon aikaa käyttämieni tuotteiden tutkimiseen. Eli kysymys oli luottamuksen puutteesta. 

Kuitenkin herännyt kiinnostukseni kosmetiikkaa kohtaan sai minut seurailemaan facebookissa Oriflamen mainoksia ja kun huomasin ilmoituksen, jossa etsittiin uusia edustajia, päätin pyytää lisätietoja asiasta. 

Oriflame Show meikkiharjoituksia



Olin unelmoinut omasta verkkokaupasta, mutta minulla oli vähän hakusessa, että mitä kaikkea se vaatisi ja koin, että silloin pitäisi olla alkupääomaa, jota minulla ei siis ollut. Koin sen myös liian isona taloudellisena riskinä.

Pyytämistäni lisätiedoista selvisi, että jokainen edustaja voi perustaa oman verkkokaupan kuluittta ja ettei hommaan liity minkäänlaisia riskejä. Riskittömyys ja se, että tuotevalikoima oli sellainen, jota koko perhe voisimme käyttää (halusin, että voin todella seisoa edustamieni tuotteiden takana), sai minut aloittamaan edustajana. 

Monet aloittavat edustajana, jotta voivat tilata tuotteita itselleen edullisemmin ja jotta saavat ilmaisia tuotteita, mutta minulle oli selvää heti alusta saakka, että haluan lähteä etenemään Oriflamessa. Tavoitteena oli tehdä siitä itselleni työ, sillä koin tarpeelliseksi pysyä kotona lasten kanssa. Minulla on 3 omaa lasta, joista etenkin nuorimmainen ja keskimmäinen tarvitsevat minua kotona. 

Ajattelin, että vähintään vuosi menee siihen, että homma alkaa kannattamaan. Suhtauduin hommaan kokoajan kuin yrityksen perustamiseen. En odottanut, että saan juurikaan rahaa aluksi ja ehkäpä siksi yllätyin positiivisesti. Jokainen kymppi ja jokainen satanen oli minulle iloinen yllätys. Puolisoni tuki minua Oriflamen suhteen heti alusta alkaen, mikä oli ihan äärimmäisen tärkeää.

Haasteeksi koin oman epävarmuuteni verkostomarkkinointia kohtaan. Olin huolissani, että pidetäänkö minua hölmönä, naurettavana tai jopa säälittävänä, kun olen mukana verkostomarkkinoissa. Somessa markkinointi tuntui helpolta, mutta kotiseudulla mainostaminen olikin haasteellista. Toisaalta olin myös huolissani siitä, että meneekö hommat ristiin, kun olen niin vahvasti puutarha-ihminen ja teen sen puolella töitä. Minulla oli kaksi puutarha-aiheista blogia ja puutarhakirjan kirjoittaminen loppusuoralla. Pohdin, että onko näiden kahden maailman kontrasti liian suuri. 

Olin myös juuri se nainen, joka ei koskaan meikannut, eikä ymmärtänyt ihonhoidosta yhtään mitään, eli etenkin aluksi pohdin, että voiko tämmöinen ihminen edes olla kauneuskonsultti, saati menestyä siinnä. Oriflame onneksi kouluttaa konsulttejaan myös netissä, eli koulutusmateriaalia löytyi niin paljon, että opin nopeasti perus asiat ihonhoidosta ja meikkaamisesta. Tuotevalikoima tuli tutuksi pikku hiljaa ja aluksi pärjäsin hyvin niillä tiedoilla, jotka löysin Oriflamen nettisivuilta ja lisäksi kokemuksia kyselin muilta konsulteilta. Aloin käyttämään itsekin Oriflamen tuotteita, jolloin niiden suosittelu helpottui, kun sain niistä omakohtaisia kokemuksia.

Aloin heti rakentamaan omaa tiimiä ja nautin suunnattomasti silloin ja yhä edelleen uusien konsulttien auttamisesta ja neuvomisesta. Muistan, miten epävarma itse olin aloittaessani konsulttina ja ymmärrän, että tuki on oikeasti tärkeää. Haluan olla ihminen, jolta on helppo pyytää apua ja jolle voi kertoa sekä ilonsa että surunsa. Yhdessä tätä matkaa kuljetaan!

Olin ollut mukana 7 kuukautta, kun nousin aluejohtajaksi. Kutsuimme tiimiämme ”Lössiksi” ja jonkin ajan kuluttua lanseerasimme tiiminimen: Special Stars. Olen todella ylpeä tiimistämme, sillä oikeasti teemme töitä yhdessä toinen toistamme tukien. Ei ole merkitystä, kuka on lopulta kenenkin emo, vaan kaikki auttavat toisiaan. Meillä on myös mahtava tahto ja halu tehdä Special Stars´ista suurempi ja aina vain parempi.

Tähän reiluun vuoteen on mahtunut paljon todella mahtavia hetkiä. Pääsin keväällä Järvisydämeen palkintomatkalle ja syksyllä Suoramyynti-gaalaan, johon pääsy oli ihan huima kunnia. Lisäksi kesällä minut palkittiin parhaana myyjänä sekä toiseksi parhaana rekrytoijana. Näistä palkinnoista yllätyin takuuvarmasti eniten itse. En pitänyt itseäni erityisen hyvänä myyjänä tai rekrytoijana. Vasta oikeastaan nyt olen ymmärtänyt, että olen oikeasti hyvä siinnä, mitä teen.  Sain myös palkinnon siitä, että toimin Oriflamen arvojen mukaisesti hyvässä tiimihengessä. Se oli itselleni todella tärkeä huomionosoitus.


Minä Suoramyyntigaalassa 2019


Tämä on ollut itselleni kaikin puolin kasvun vuosi. Nainen, joka arkaili uusia asioita, uusia paikkoja ja uusia ihmisiä, joka ei tiennyt tuon taivaallista kosmetiikasta ja ihonhoidosta, on kasvanut paljon rohkeammaksi ja itsevarmemmaksi. Olen saanut oppia paljon tietoja ja taitoja kosmetiikasta ja hyvinvoinnista. Olen myös saanut paljon uusia ystäviä Oriflamen tiimoilta, joka on aivan ihanaa.

Olemme käyneet Special Stars-tiimin kanssa pariin kertaan yhteisellä tiimimatkalla Holiday Club Saimaalla ja nyt jälleen kevät-talvella olisi suunnitelmissa lähteä sinne viettämään yhteistä viikonloppua. Nuo reissut ovat aivan ihania!

Joka jakso järjestän myös tiimitapaamisen, joista saamme kaikki ihan valtavasti virtaa. Ihania hetkiä yhdessä Oriflame-perheen kanssa.

Reiluun vuoteen on mahtunut paljon tunteita ja osa niistä on ollut rankkojakin. Olen käynyt läpi alun arkailut ja  epäonnistunutkin välillä. Olen itselleni todella julma ja ruoskin itseäni aina, jos en onnistu täysin, kuten olen ajatellut. Jossain vaiheessa pohdin hyvin tarkkaan, että onko tämä todella sitä, mitä haluan tehdä ja vietin välillä unettomia öitäkin sen takia. Uskon kuitenkin näiden vaikeuksien(kin) kasvattaneen minua ja kiintymään vielä enemmän Oriflameen. 

Kauneuskonsultin vapaapäivä? ;)


Kaikkien näiden vaiheiden jälkeen olen suorastaan rakastunut Oriflameen, sekä sen tuotteisiin, että bisnekseen, ja olen erittäin ylpeä siitä, että saan olla mukana jossain näin upeassa. Oriflamesta on tullut elämäntapa, jota hengitän ja jota ihan todella rakastan. Se nainen, joka aristeli kertoa olevansa mukana verkostomarkkinoinnissa, kertoo erittäin mielellään kaikille, että on Oriflame-edustaja, eikä tunne pienintäkään nolouden tunnetta, päinvastoin. 

Tarinan opetus: Nainen, joka ei meikkaa, joka ei ymmärrä ihonhoidosta mitään, joka on arka ja vähän epäileväinen verkostomarkkinointia kohtaan, voi näyttää ennen kaikkea itselleen, mikä potentiaali itsensä sisällä onkaan ja menestyä Oriflamessa, kasvaa ihmisenä ja todella löytää siitä itselleen työn, huvin ja "uuden perheen" <3 

MUOKS: Oriflame Show´sta, johon viittasin tekstin alussa, löytyy oma postaus. Juhla oli todella upea mahtavine esiintyjineen ja siitä pääset lukemaan klikkaamalla tästä (klik klik).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti